ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΕΞΟΛΟΓΙΑΣ KΑΙ ΔΙΑΦΥΛΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
Λίστα Βιβλίων
Λίστα Βιβλίων

Λίστα Βιβλίων

ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

*1.Βeach,F. Αnimal models for human sexuality.Ιn:”Sex hormones and behaviour” CΙΒΑ Foundation Symposium 62, Εlsevier, Αmsterdam, 1979.

*2.Βorneman, Ε.(1975) : Η πατριαρχία. Μετάφραση: Δ. Κούρτοβικ. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας. Αθήνα 1988.

3.Εngels, F.(1884) : Η καταγωγή της οικογένειας, της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους. Μετάφραση Α.Κυριακόπουλος. Εκδόσεις Θεμέλιο. Αθήνα 1966.

4.Fester,R., ΚÖnig,Μ., Jonas,D, & Jonas,Α.(1979) :Γυναίκα και εξουσία. Μετάφραση Δ.Κούρτοβικ. Εκδόσεις Πορεία. Αθήνα 1984.

*5.Flaceliere,R.(1971) :Ο έρωτας στην αρχαία Ελλάδα.

Μετάφραση: Α.Καραντώνη. Εκδόσεις Παπαδήμα. Αθήνα 1986.

6.Freud,S.(1913) :Τοτέμ και ταμπού.

Μετάφραση: Σ.Φερεντίνου. Εκδόσεις Γκόβοστης-Μπάϋρον. Αθήνα. (αχρονολόγητο)

* 7.Κinsey,Α.(1948) :Η σεξουαλική συμπεριφορά του ανδρός.

Μετάφραση: Α.Νίκα. Εκδόσεις Αυλός. Αθήνα (αχρονολόγητο).

*8.Κούτοβικ,Δ.(1986) :Η εξέλιξη της ανθρώπινης σεξουαλικότητας. Εκδόσεις Ράππα. Αθήνα 1986.

9. Dawkins,R.(1976) Το εγωιστικό γονίδιο.

Μετάφραση: Λ.Μαργαρίτης – Α. Τσουκαλαδάκης. Εκδόσεις κάτοπτρο, 1988

10. Dawkins,R.(1995) Ο ποταμός της ζωής. Μετάφραση Γ. Κυριακόπουλος. Εκδόσεις ΚΑΤΟΠΤΡΟ. Αθήνα 1995.

11. Leakey R (1994) Η απαρχή του ανθρώπινου είδους. Μετάφραση Γ. Κυριακόπουλος και Σ. Μανώλης. Εκδόσεις ΚΑΤΟΠΤΡΟ. Αθήνα 1996.

12. Μaturana Η and Varela F.(1984) Το Δέντρο της Γνώσης. Μετάφραση Σπύρος Μανουσέλης. Εκδόσεις ΚΑΤΟΠΤΡΟ. Αθήνα 1992.

13. Μισέλ Α. Κοινωνιολογία της οικογένειας και του γάμου. Μετάφραση: Λ.Μ.Μουσούρου. Εκδόσεις Gutenberg Αθήνα 1991.

14. Sparks John: Το Άγριο Ζευγάρωμα. Το σεξ στο κόσμο των ζώων.

Μετάφραση: Παυλίνα Εκκλησιάρχου. Εκδόσεις Θυμάρι. Αθήνα 1985.

15. Λεκατσά,Π.(1977) :Η μητριαρχία. Εκδόσεις Καστανιώτη. Αθήνα 1977.

16. Λεντάκη, Α.(1986): Είναι η γυναίκα κατώτερη από τον άνδρα; ή πώς κατασκευάζεται η γυναίκα. Εκδόσεις Δωρικός. Αθήνα 1986.

17. Μαλινόφσκι,Μπ.(1927) Σεξουαλικότητα και καταπίεση στη πρωτόγονη κοινωνία.

Εκδόσεις Καστανιώτη. Αθήνα 1976.

18.Μorgan,L.Η.(1877) : Η αρχαία κοινωνία. Μετάφραση: Γ.Λιονή. Εκδόσεις Αναγνωστίδη (αχρονολόγητο).

*19.Οlivier,C.(1980) :Τα παιδιά της Ιοκάστης. Μετάφραση: Α.Πασχαλίδου και Β.Νικολοπούλου. Εκδόσεις Νέα Σύνορα. Αθήνα 1984.

*20.Simons,G.( ) Η ιστορία του σεξ.

Μετάφραση: Δ.Γιαντζόγλου. Εκδόσεις Άγκυρα. Αθήνα 1971.

21.Τomson,G.(1948) :Το προϊστορικό Αιγαίο.

Μετάφραση: Γ.Βιστάκη. Εκδοτικό ινστιτούτο Αθηνών. Αθήνα 1959.

*22.Dover,J.Κ.(1978) : Η ομοφυλοφιλία στην αρχαία Ελλάδα.

Μετάφραση: Π.Χιωτέλλη. Εκδόσεις Π.Χιωτέλλη. Αθήνα 1990.

*23.Sergent,Β.(1984) :Η ομοφυλοφιλία στην ελληνική μυθολογία.

Μετάφραση: Ε.Πατρικίου. Εκδόσεις Χατζηνικολή 1985.

*24.Janine Chasseguet-Smirgel και συν.(1964) : Γυναικεία σεξουαλικότητα. Νέες ψυχαναλυτικές απόψεις.

Μετάφραση: Δ.Τσαρμακλή. Εκδόσεις Νεφέλη 1991.

*25.Simons,G.( ) :Το σεξ αύριο.

Μετάφραση: (δεν αναγράφεται). Εκδόσεις Άγκυρα (αχρονολόγητο).

26.Κonrad Lorenz.(1963) :Επιθετικότητα.

Μετάφραση: Ι.Χατζηνικολή. Εκδόσεις Χατζηνικολή. Αθήνα 1978.

27.Ιrenaus Εibl-Εibesfeldt(1970): Αγάπη και Μίσος.

Μετάφραση: Μ.Δερμιτζάκη. Εκδόσεις Θυμάρι. Αθήνα 1981.

*28. Ruffie Jacques.(1986) Η Σεξουαλικότητα και ο Θάνατος.

Μετάφραση: Μπάμπης Γεωργούλας. Εκδόσεις Πάππα 1993.

29.Reinsberg Carola.(1989). Γάμος, Εταίρες και Παιδεραστία στην αρχαία Ελλάδα. Μετάφραση: Δ.Γεωργοβασίλης και Μ.Ρfreimter. Εκδόσεις Δ.Ν.Παπαδήμας 1993.

30.Βalsdon D.V.Ρ.J.(1962) Ρωμαίες γυναίκες.

Μετάφραση: Ν.Πετρόχειλος. Β Έκδοση Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 1984.

*31.Βadinter Ε.(1992) ΧΥ Η ανδρική ταυτότητα

Μετάφραση: Λίνα Σταματιάδη. Εκδόσεις Κάτοπτρο.1994

Στο πρώτο μέρος το βιβλίο περιγράφει την διαχρονική ανάπτυξη της ταυτότητας και του ρόλου του φύλου στον άνδρα. Ξεκινώντας από τις βιολογικές θέσεις προχωράει στη επίδραση των γονιών, όπου εστιάζει κυρίως στο ρόλο της μητέρας και στη σχέση μητέρας-γιου. Περνάει στη μελέτη της ομοφυλοφιλίας που την περιγράφει κυρίως μέσα από την πορεία της στις κοινωνικές θέσεις και σχέσεις των τελευταίων δύο αιώνων. Το πρώτο μέρος ολοκληρώνεται με την ανάλυση της ομοφυλοφιλοφοβίας σαν στοιχείο προσδιορισμού του ανδρισμού.

Στο δεύτερο μέρος η συγγραφέας διαπιστώνει δύο τύπους ανδρισμών, τον “σκληρό τύπο” και τον “μαλθακό τύπο” που τους χαρακτηρίζει ανάπηρους με την έννοια ότι εμποδίζουν, ο πρώτος την συναισθηματική έκφραση και τη συμφιλίωση με το θηλυκό στοιχείο και ο δεύτερος την έκφραση του ανδρικού ρόλου, πράγμα που οδηγεί σε ένα απορυθμισμένο άνδρα. Στη συνέχεια αναφέρεται στον “ανδρόγυνο” όπου αφήνει να φανούν οι δυσκολίες να ισορροπηθούν τα αντίθετα στην ίδια μονάδα και τον ξεπερνά προτείνοντας στον άνδρα την “πατρική επανάσταση” που θα διευκολύνει, κατά τη συγγραφέα, τόσο τους άνδρες στην έκφραση της ταυτότητάς τους όσο και τις γυναίκες στη έκφραση του ρόλου τους. Συμπερασματικά πρόκειται για μια γυναικεία ματιά στην ανάπτυξη της ανδρικής ταυτότητας χωρίς να προβάλλονται στοιχεία ανταγωνισμών.

*32.Wilson O Edward. Για την ανθρώπινη φύση. Μετάφραση : Αιμιλία Ναθαναήλ. Εκδόσεις Λέξημα. Αθήνα 1997.

Ο συγγραφέας που έγινε γνωστός από την ‘’κοινωνιοβιολογία’’ (δύο βιβλία ” 1978 και 1980), αντλώντας από τις συμπεριφορές διαφόρων κοινωνικών λεγομένων ζώων, προσπαθεί να φτάσει στις βιολογικές ρίζες της ανθρώπινης κοινωνικής συμπεριφοράς. Το βιβλίο ασχολείται με θέματα όπως η επιθετικότητα, το φύλο, ο αλτρουισμός και η θρησκευτική συμπεριφορά. Όλα είναι εξαιρετικά χρήσιμα να τα διαβάσει κανείς, ανεξάρτητα από τον βαθμό συμφωνίας με τις θέσεις του συγγραφέα.

*33.Thornton S Bruce. ΕΡΩΣ [ο μύθος της σεξουαλικότητας στην Αρχαία Ελλάδα]. Μετάφραση : Γρηγόρης Ν Κονδύλης. Εκδόσεις Ακτή – οξυ ΕΠΕ. Αθήνα 1997.

Ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο που δίνει μια νέα διάσταση στη μελέτη της σεξουαλικότητας των αρχαίων ελλήνων. Την αντίφαση ανάμεσα στην καταδίκη της ομοφυλοφιλικής πρωκτικής συνουσίας που θεωρείτο «ύβρις» και την παιδεραστική πρακτική προσπαθεί να ερμηνεύσει ο Τhornton, με την “διαμηρική” επαφή. Εκτός από το πολυσυζητημένο θέμα της παιδεραστίας, ο Τhornton διαπραγματεύεται γενικά τις σχέσεις των δύο φύλων όπως μπορεί να διαφανούν από τα κείμενα που έχουν διασωθεί. Ο συγγραφέας καταφέρνει να μας ξεναγήσει θαυμάσια σε όλες σχεδόν τις γνωστές τραγωδίες και κωμωδίες αλλά και σε άλλα έργα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, και να μαζέψει προσεκτικά τις πληροφορίες που οδηγούν στην κατανόηση της συμπεριφοράς π.χ. της Μήδειας, ή του Ιππόλυτου και της Φαίδρας. Μια άλλη ενδιαφέρουσα πτυχή του βιβλίου είναι η αποκάλυψη του φόβου που είχαν οι αρχαίοι Έλληνες να μην παρασυρθούν από την τρομερή δύναμη του έρωτα ώστε να οδηγηθούν έτσι σε άλογες ενέργειες.

34. Wright Robert. Ο άνθρωπος, το ηθικό ζώο. Μετάφραση : Αλέκος Ιωαννίδης. Εκδόσεις Κριτική ΑΕ. Αθήνα 1999.

Με βάση την βιογραφία του Δαρβίνου από τον ψυχίατρο John Bowlby, ο συγγραφέας που είναι αρχισυντάκτης του περιοδικού New Republic (παλαιότερα δούλευε στο The Scieces) αναπτύσσει τις θέσεις της εξελικτικής ψυχολογίας στη διαμόρφωση της ατομικής συμπεριφοράς αλλά και των κοινωνικών εκδηλώσεων. Το κείμενο είναι απλά δοσμένο και καλά μεταφρασμένο. Ο συγγραφέας κάνει την υπερβολή να υπεργενικεύει που παρουσιάζουν και άλλοι εξελικτικοί ψυχολόγοι (πχ Wilson O E ). Θεωρεί ότι οι ρίζες μπορούν να διαμορφώνουν αποκλειστικά σχεδόν την εικόνα των κλάδων και του φυλλώματος ενός δένδρου και κατ’ επέκταση την σύσταση του δάσους.

35. Cohen David. Νόμος, Σεξουαλικότητα και Κοινωνία: Η επιβολή της ηθικής στην κλασσική Αθήνα. Μετάφραση: Πασχάλης Πασχίδης. Εκδόσεις Κάτοπτρο. Αθήνα 1999.

Παρουσιάζει μια ενδιαφέρουσα διερεύνηση των νόμων της κλασσικής Αθήνας γύρω από την μοιχεία, ομοφυλοφιλία, παιδεραστία. Διερευνά την συμπληρωματική αντίθεση : Δημόσιο – Ιδιωτικό, Άνδρας – Γυναίκα, Τιμή – Ντροπή. Και συνοψίζει : Μια κουλτούρα δεν είναι μια ομοιογενής ενότητα, δεν υπήρχε μια και μοναδική στάση των Αθηναίων απέναντι στην ομοφυλοφιλία. Η μεγάλη ποικιλία των διαθέσεων και τα αλληλοσυγκρουόμενα πρότυπα και πρακτικές, αντιπροσωπεύουν τις διαφωνίες, τις αντιφάσεις και τις ανησυχίες οι οποίες συνιστούν το εύτακτο χάος ενός σύνθετου πολιτισμού. Δεν θα έπρεπε να τις αποφεύγουμε με ορθολογικές εξηγήσεις. Εάν τις μετατρέπαμε σε ένα τακτοποιημένο, συνεκτικό και με εσωτερική συνέπεια σύστημα, θα μειώναμε τον βαθμό κατανόησης της ποικίλης φύσης της Αθηναϊκής ομοφυλοφιλίας. (σελ 253).

36. Reay Τannahill : Ιστορία των Σεξουαλικών Ηθών. Εκδοτικός Οίκος Π.Τραυλός. Σειρά «Αφροδίτη», Αθήνα 1998.

Στο βιβλίο αυτό η συγγραφέας καταφέρνει να δώσει μια “πανοραμική” εικόνα των σεξουαλικών συμπεριφορών από την παλαιολιθική εποχή και να περιγράψει την διαμόρφωση των σεξουαλικών ηθών των σπουδαιοτέρων πολιτισμών του κόσμου. Περιγράφοντας την Ιστορία των σεξουαλικών ηθών είναι σαν να περιγράφει κανείς την ιστορία του ανθρώπινου είδους : γι’ αυτό η συγγραφέας μάς προσφέρει μια σειρά από σημαντικές πληροφορίες, προκειμένου να σκιαγραφήσει το πλαίσιο μέσα στο οποίο διαμορφώνονται οι σεξουαλικές συμπεριφορές.

Με γλαφυρό τρόπο και σαφήνεια μας ξεναγεί στους διάφορους πολιτισμούς από τα αρχαία χρόνια ως σήμερα, και μας αποκαλύπτει τις προσπάθειες διαφόρων κοινωνιών να ελέγξουν και να διαμορφώσουν την σεξουαλικότητα, ενώ ταυτόχρονα η σεξουαλικότητα παρενέβαινε στη διαμόρφωση των εκάστοτε κοινωνικών στάσεων.

Είναι εντυπωσιακό να αντιλαμβάνεται κανείς μέσα από τις σελίδες αυτού του βιβλίου τις διαφορετικές προσπάθειες των κοινωνιών να ελέγξουν την σεξουαλικότητα, που αλλού φτάνουν στην πλήρη άρνησή της, τουλάχιστο σε μερικές θρησκευτικές ομάδες, και αλλού στην πλήρη αποδοχή της και την θεώρησή της ως μέσον προσέγγισης του θείου.

Ένα χρήσιμο και απολαυστικό βιβλίο, και από ότι μπορούμε να ξέρουμε, σε κανένα άλλο δεν υπάρχουν συγκεντρωμένα τόσα πολλά στοιχεία και δοσμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολύνουν την κατανόηση της αλληλεπίδρασης σεξουαλικότητας και κοινωνικής οργάνωσης.

37. Gourhan – Leroi Andre: Το έργο και η ομιλία του ανθρώπου: Α΄ τόμος: Τεχνική και γλώσσα. Β΄ τόμος: Η μνήμη κι οι ρυθμοί. Μετάφραση: Α.Ελεφαντής. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα, 2000.

Στον Α΄ τόμο ο συγγραφέας περιγράφει την εξελικτική διαδικασία των μεταβολών της κρανιακής κοιλότητας από το ψάρια στα αμφίβια και από εκεί στα θηλαστικά. Εστιάζει στις τροποποιήσεις της κρανιακής κοιλότητας που έδωσαν την δυνατότητα ανάπτυξης του εγκεφάλου ο οποίος με τη σειρά του έδωσε νέες δυνατότητες; στον παλαιολιθικό άνθρωπο. Ξεκινάει από τη παρατήρηση ότι τα ζώα που χρησιμοποιούν τα μπροστινά τους πόδια για να προσκομίσουν τη τροφή τους στο στόμα τους, έχουν μικρότερη μουσούδα και χρησιμοποιούν την καθιστή στάση για να απελευθερώνουν το μπροστινά πόδια. Από τη καθιστή στάση εξελίχτηκε η όρθια η οποία συνοδεύτηκε από αύξηση της χωρητικότητας του κρανίου, η οποία με την σειρά της επέτρεψε την αύξηση του εγκεφάλου. Αυτό οδήγησε στη ανακάλυψη εργαλείων, στην παραγωγή τροφής, την κοινωνική οργάνωση και την επέκταση της γλωσσικής επικοινωνίας.

Στο Β΄ τόμο, «Η μνήμη και οι ρυθμοί» την ανάπτυξη της συλλογικής μνήμης με την κοινωνικοποίηση, την εμφάνιση των συμβολικών εικόνων και της γλώσσας.

38. Καφετζόπουλος Ε : Ο Σεξουαλικός Πίθηκος. Πώς το σεξουαλικό ένστικτο διαμόρφωσε την ανθρώπινη φύση και τον πολιτισμό. Εκδόσεις Κάτοπτρο, Αθήνα, 1999.

Ο συγγραφέας κάνει μια εκτεταμένη ανασκόπηση των κυριοτέρων θέσεων της εξελικτικής ψυχολογίας και διαπραγματεύεται την επίδραση των μεταβολών της σεξουαλικής λειτουργίας που οδήγησαν στην κοινωνικοποίηση. Μια βασική θέση του είναι ότι η αυξημένη σεξουαλικότητα του ανθρώπου διευκολύνει την μείωση της επιθετικότητας και το μοίρασμα της τροφής άρα προάγει την συνύπαρξη και συνεργασία με τα άλλα μέλη της ομάδας δηλαδή την κοινωνικοποίηση. Οι μεταβολές στο τρόπο ανεύρεσης και αργότερα παραγωγής τροφής, τροποποιούν επίσης τις σχέσεις με το άλλο φύλο ώστε άλλοτε να προάγεται η πολυγυνία και άλλοτε η μονογαμία. Διαπραγματεύεται επίσης τον τρόπο, από την πλευρά της εξελικτικής θεωρίας, επιλογής συντρόφου καθώς και τον ρόλο της ερωτικής ζήλιας.

39. Riencourt de A. (1974). Γυναίκες και Εξουσία. Μετάφραση : Ν. Χούνος.

Εκδοτικός Οίκος Π.Τραυλός. Αθήνα, 2001.

Ο συγγραφέας (που είναι ιστορικός) σε αυτό το βιβλίο κάνει μια μεγάλη αναδρομή της ιστορίας των σχέσεων των δύο φύλων ξεκινώντας από την προϊστορική εποχή και φτάνοντας ως τις μέρες του 1974 που δημοσιεύτηκε το βιβλίο. Το βιβλίο έχει 762 σελίδες και διαιρείται σε 31 κεφάλαια, τα οποία είναι άνισα από πλευράς πληροφοριών και κριτικής ανάλυσης των συνθηκών που διαμορφώνουν τις σχέσεις των δύο φύλων στις διάφορες εποχές. Ορισμένα κεφάλαια είναι εξαιρετικά από κάθε πλευρά, ενώ σε άλλα ο εστιασμός των γεγονότων που αναλύονται και η αξιολόγησή τους, είναι μονομερής και ίσως η επίδρασή τους στις σχέσεις υπερβολική. Το βιβλίο παρέχει πολλές πληροφορίες αλλά προσωπικά, δεν συμφωνώ με την ορθότητα της κρίσης του συγγραφέα, Δίνει την εντύπωση πως δεν αντιλαμβάνεται τις αντιφατικές θέσεις που ορισμένες φορές υποστηρίζει. Για παράδειγμα, ενώ επικρίνει τη θέση της γυναίκας σε μια εποχή, σε ένα άλλο κεφάλαιο παρακάτω την παρουσιάζει ως καλή. Επίσης δείχνει να δίνει μεγάλο ρόλο στο άτομο στη διαμόρφωση των ιστορικών γεγονότων και ιδίως στις γυναίκες, ενώ αγνοεί ή δίνει ελάχιστο ρόλο στις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες. Φυσικά το βιβλίο είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον και περιέχει ορισμένες ατάκες καταπληκτικές.

40. Brisson L. Το αμφίβολο φύλο : Ανδρόγυνα και ερμαφροδιτισμός στην ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα. Μετάφραση: Ν. Κυριαζόπουλος. ΜΙΕΤ Αθήνα 2003.

Το βιβλίο περιγράφει πως αντιμετώπιζαν στην ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα την εμφάνιση ατόμων με αμφιλεγόμενα γεννητικά όργανα και την τύχη που τους επιφύλασσαν. Περιγράφει το μύθο του ερμαφρόδιτου και συγκεντρώνει όλες τις περιγραφές ατόμων που αναφέρονται στην αρχαία γραμματεία που απέκτησαν εμπειρία και των δύο φύλων όπως π χ ο μάντης Τειρεσίας.

41. Delcourt M. (1958). Ο Ερμαφρόδιτος : Μύθοι της αμφιφυλοφιλίας στην Αρχαίας Ελλάδα. Μετάφραση : Μ. Διαγουμά. Εκδόσεις Δαίδαλος. Αθήνα 2006.

42. Horner T. Το Σεξ στη Βίβλο. Μετάφραση : Τ. Δαρβέρης. Εκδόσεις Μπαρμπουνάκης. Θεσσαλονίκη (αχρονολόγητο).

Ο συγγραφέας χειρίζεται τα βιβλικά κείμενα με σεβασμό. Εντοπίζει τα σημεία που αναφέρονται σε διάφορες εκδηλώσεις της σεξουαλικής συμπεριφοράς όπως η έμμηνος ρύση, ο γάμος, η γονιμότητα, η μοιχεία, η πορνεία, οι ονειρώξεις, ο αυνανισμός, η γυμνότητα, η ομοφυλοφιλική συμπεριφορά, η κτηνοβασία κ α

43. Consoli Μ. (1998). Ιδού ο Άνθρωπος. Η ομοφυλοφιλία στη Βίβλο. Μετάφραση: Κ.Νίκας. Εκδόσεις Προσκήνιο. Αθήνα 2001

Ο συγγραφέας προσπαθεί να υποστηρίξει ότι στα Βιβλικά κείμενα δεν υπάρχει ρητή αρνητική θέση για την ομοφυλοφιλία. Υποστηρίζει ακόμα ότι το άσμα ασμάτων είναι μια ερωτική συνομιλία ανάμεσα σε δύο ερωτευμένους στρατιώτες του στρατού του Σολομώντα. Ωστόσο, η επιχειρηματολογία του δεν είναι πολύ πειστική. Εξάλλου, συχνά θεωρεί ότι κάθε ομοφυλική συμπεριφορά κρύβει και ομοφυλοφιλία ή ότι η ομοφυλοφιλική πρακτική ταυτίζεται με την ομοφυλοφιλία. Έτσι, για παράδειγμα, ανεξάρτητα από το ποια τελικά ήταν η σχέση του Δαυίδ με τον Ιωνάθαν, λησμονεί ότι ο Δαυίδ είχε χαρέμι με 300 γυναίκες από τις οποίες είχε και 50 γιους, πριν τους σφάξει ο Αβεσσαλώμ.

44. De Waal F. (2005) Ο πίθηκος μέσα μας. Μετάφραση: Μ. Μπονάτσου. Εκδόσεις ΑΙΩΡΑ, Αθήνα 2007.

Στο βιβλίο αυτό ο συγγραφέας, αναγνωρισμένος ειδικός στη ομαδική συμπεριφορά των πιθήκων, παραλληλίζει πολλές συμπεριφορές των προτευόντων με αυτές του ανθρώπου. Εκφράζει μερικές τολμηρές ιδέες για την εξουσία, τον αλτρουισμό, την γενναιοδωρία κ α. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το κεφάλαιο που περιγράφει τις σεξουαλικές συμπεριφορές των χιμπατζήδων και των μπονόμπο.

45. Precht David Richard (2009) Έρωτας: ένα απειθάρχητο συναίσθημα. Μετάφραση: Χ. Καρβούνης. Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ, Αθήνα 2011.

Στο πρώτο μέρος του βιβλίου του ο συγγραφέας που εργάζεται ως δημοσιογράφος σε πολλές γερμανικές εφημερίδες, προσπαθεί να ελαχιστοποιήσει την βιολογική εξελικτική δράση παραγόντων που προσδιορίζουν την ανθρώπινη συμπεριφορά. Καταγράφει και σχολιάζει, κάπως πρόχειρα κατά τη γνώμη μας, τα αδύνατα σημεία της θεωρίας της εξελικτικής ψυχολογίας, προκειμένου να φτάσει στη δεύτερο μέρος όπου υποστηρίζει ότι η ρίζα του έρωτα είναι ο δεσμός μητέρας παιδιών. Το βιβλίο διαβάζεται ευχάριστα λόγο της δημοσιογραφικής γλώσσας, αλλά η κριτική που ασκεί στη θεωρία της εξέλιξης είναι κραυγαλέα και εν πολλοίς πρόχειρη. Οι θέσεις που υποστηρίζει για τον έρωτα είναι εξάλλου θέσεις που ξεκινούν από την θεωρία της εξέλιξης. Ωστόσο, το κυρίως βιβλίο αρχίζει από το δεύτερο μέρος όπου ο συγγραφέας αναπτύσσει τις θέσεις του για τον έρωτα. Ο βασικός του άξονας είναι οι κοινωνικές επιδράσεις που διαμορφώνουν κάθε φορά την έννοια «έρωτας» και τις προσδοκίες με τον οποίο τον ντύνουμε. Πολύ ενδιαφέρον βιβλίο.

Ferry Luc (2010). Η επανάσταση της Αγάπης. Μετάφραση : Σιπητάνου Λ. Εκδόσεις ΠΛΕΘΡΟΝ. Αθήνα 2012

Αντί για μια κριτική περίληψη αυτού του πολύ ενδιαφέροντος βιβλίου σας παραθέτω δύο αποσπάσματα.

«Όσο πιο «πλούσια εσωτερική ζωή» έχουμε, τόσο λιγότερο είμαστε υποταγμένοι στην εθιστική λογική της έλλειψης, που πάντοτε ωθεί στην αχαλίνωτη κατανάλωση.

Η απο-εξιδανίκευση, που συνδέεται με την έλευση της κοινωνίας του ατομισμού, του ηδονισμού και της διασκέδασης, που αναγκαστικά ευνοείται από την καπιταλιστική κοινωνία, προκαλεί καταναλωτικές συμπεριφορές, που ενίοτε καταλήγουν, όταν πλησιάζουν γιορτές, σε καθαρή φρενίτιδα».

«Μόνο οι δυνατές αξίες και τα μακρόβια ιδανικά μπορούν να ανακόψουν αυτή τη λογική, που είναι διασκεδαστική όσο και καταστροφική: θα πρέπει με την κυριολεκτική έννοια να ρευστοποιηθούν, να πολτοποιηθούν, έτσι ώστε και η κατανάλωση να ρευστοποιηθεί και αυτή πάραυτα». [σελ 19]

Jacques Balthazart (2012). Η βιολογία της Ομοφυλοφιλίας. Απόδοση στα ελληνικά: Λυο Καλοβυρνάς. Επιστημονική εποπτεία : Χ. Δάλλα. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Ηράκλειο 2016

Ένα βιβλίο που αντιμετωπίζει με σεβασμό το θέμα της ομοφυλοφιλίας και συγκεντρώνει τα βιολογικά δεδομένα γύρω από την ανάπτυξη του ομοφυλοφιλικού σεξουαλικού προσανατολισμού. Έγκυρο, αξιόπιστο, με πληθώρα πληροφοριών χρήσιμων σε κάθε επαγγελματία υγείας.